Undervisningsmaterialer

Her finder du alle undervisningsmaterialer til både indendørs og udendørs undervisning i Alle Børn Cykler - opdelt på klassetrin og fag. Hvert materiale indeholder en elevdel med opgaver og en lærervejledning.


Du kan søge via de to felter nedenfor. Vælg enten fag eller klassetrin - eller kombinér din søgning. Mange materialer går på tværs af flere fag og klassetrin, og du kan derfor se ud for hvert enkelt materiale, hvilke fag og klassetrin det relaterer sig til.

Tip: Er du lærer i 7.-10. klasse? Så prøv ét af de to nye debatforløb til udskolingen i faget dansk: "Backseat Generation? eller #Bikestagram


#Bikestagram

I forløbet "#Bikestagram" lærer eleverne at forholde sig til egne og andre unges cykelvaner. De stifter bekendtskab med dokumentargenren og lærer at fremstille "Bikestagrams", en visuel fortolkning af egne cykelvaner.

Læs mere

Alle skal køre med cykelhjelm - debat

Dette 'debatprogram' har fokus på det gode argument.

Gå til materialet

Backseat Generation?

I forløbet "Backseat Generation?" lærer eleverne at diskutere og debattere, arbejde med Toulmins argumentationsmodel, appelformer og sproglige virkemidler samt at fremstille en samtalepodcast om unges cykelvaner.

Læs mere

BB - Bodyboosters

Brain break som kan bruges i Idræt, men også i andre fag, når hjernen skal have et boost eller en pause.

Gå til materialet

Beskriv din egen cykel

Eleverne tegner deres egen cykel og beskriver den skriftligt.

Gå til materialet

Beskriv din egen cykel

Eleverne tegner deres egen cykel og beskriver den skriftligt. Der er to elev-opgaver til dette materialesæt.

Gå til materialet

Cykel og mode

Hvordan cyklen og moden har hængt sammen gennem tiden. Eleverne får trænet mundtlighed ud fra stikord – kort og koncentreret.

Gå til materialet

Cykelakrobatens lærlinge

I denne cykelversion af legen Kongens efterfølger, træner eleverne at manøvrere cyklen og fx række hånden ud samtidig med, at de skal orientere sig.

Gå til materialet

Cykelleg med grammatik

Sjov cykelleg med grammatik. Til legen skal I bruge ordkort, sætningskort og en grammatisk oversigt.

Gå til materialet

Cykelsange: 10 små cyklister

Trafikregler og færdselsskilte i en musikalsk indpakning, hvor der skal snakkes om trafikregler og skilte.

Gå til materialet

Cykelsange: 10 små cyklister

Trafikregler og færdselsskilte i en musikalsk indpakning, hvor der skal snakkes om trafikregler og skilte.

Gå til materialet

Cykelsange: Jeg er så glad for min cykel

Syng, leg og lær med den kendte børnesang.

Gå til materialet

Cykelsange: Jeg er så glad for min cykel

Syng, leg og lær med den kendte børnesang.

Gå til materialet

Cykelsange: Jeg er så glad for min cykel

Tag på tur med den kendte børnesang, snak om alle cyklens fordele og spil musik med cykelinstrumenter.

Gå til materialet

Cykelstafet med grammatik

Sjov cykelstafet med grammatik. Til stafetten skal I bruge ordkort, sætningskort og en grammatisk oversigt.

Gå til materialet

Cykelstamtræ

Eleverne går enkeltvist eller i par på opdagelse i stamtræet og får øjnene op for cyklens historie og de mange imponerende modeller.

Gå til materialet

Cykelstamtræ

Eleverne går enkeltvist eller i par på opdagelse i stamtræet og får øjnene op for cyklens historie og de mange imponerende modeller.

Gå til materialet

Cykelstjerne

I denne aktivitet skal eleverne på stjerneløb med cyklen og matematikken.

Gå til materialet

Cykeltjek

Hvad skal der være på en cykel - og hvor? Hvad hedder alle delene på en cykel? Lav et cykeltjek med din klasse, så de bliver godt kørende.

Gå til materialet

Cykeltjek og cyklen i ord

For at kunne arbejde med cyklen skal eleverne have kendskab til, hvad delene på en cykel hedder. Der er fire forskellige elevopgaver her.

Gå til materialet

Cykeltjek og Fup eller fakta om jernhesten

En cykel, der fungerer, giver større cykelglæde og bedre trafiksikkerhed. Her kan eleverne udfylde en tipskupon med fup eller fakta om jernhesten samt tjekke deres cykler.

Gå til materialet

Den cykelvenlige skole

Eleverne skal i overtøjet og ud for at iagttage trafikken ved skolen. Iagttagelserne nedfældes i en trafikrapport, og sammen formulerer klassen et brev til skoleinspektøren om, hvordan skolen kan blive mere cykelvenlig.

Gå til materialet

Den grønne cykel – en kriminalsag

Eleverne arbejder med krimien som genre. De tager udgangspunkt i en engelsk kriminalsag fra 1920.

Gå til materialet

Den hemmelige cykelrytter - doping

På baggrund af uddraget ”Den hemmelige cykelrytter” skal eleverne diskutere problemstillinger omkring doping og lave en podcast.

Gå til materialet

Den innovative cykel

Hvordan ser fremtidens cykel ud? Hvad skal den kunne? Hvad skal man kunne bruge den til? Eleverne skal udarbejde et koncept, en prototype og produktbeskrivelse af fremtidens cykel.

Gå til materialet

Den lyriske cykel

Arbejdet med cykelstamtræet fortsættes på lyrisk vis! Hver elev udvælger sig den cykel fra stamtræet, som har gjort størst indtryk på dem og skriver dernæst digte om den.

Gå til materialet

Den lyriske cykel

Arbejdet med cykelstamtræet fortsættes på lyrisk vis! Hver elev udvælger sig den cykel fra stamtræet, som har gjort størst indtryk på dem og skriver dernæst digte om den.

Gå til materialet

Den lyriske cykel

Denne opgave er en fortsættelse af opgaven ”Cykelstamtræ”. Her fortsætter arbejdet med cykelstamtræet på lyrisk vis.

Gå til materialet

Haletagfat på cykel

Her skal eleverne både bruge hovedet, benene og balancen, når der skal leges fangeleg på cyklerne, samtidig med at de skal besvare lærerens spørgsmål.

Gå til materialet

Hjulet er en smart opfindelse!

Mål: Formulere enkle spørgsmål og udføre enkle undersøgelser. Opleve og gøre iagttagelser som grundlag for at gennemføre enkle undersøgelser og eksperimenter.

Gå til materialet

Interviewguide

Interviewøvelse i tre faser, hvor eleverne taler med deres forældre om cyklens betydning.

Gå til materialet

Interviewguide

Interviewøvelse i fire faser, hvor eleverner taler med deres forældre og/eller bedsteforældre om cyklens betydning gennem tiden.

Gå til materialet

Kører det for dig?

Regn med kondi og kalorier.

Gå til materialet

Matematik med cykelhandleren

I cykelemnet er det oplagt at aflægge cykelhandleren et besøg med henblik på at lave ”aktiv” matematik.

Gå til materialet

Matematik med cyklen

Lær at tælle, sortere/gruppere og at lave søjlediagrammer.

Gå til materialet

Motion er nemt nok

Lad børnene opleve, hvor let det er at få motion hver eneste dag.

Gå til materialet

Myldretid

Det handler om at kunne navigere sin cykel, hvor der er mange forhindringer og andre cyklister. Eleverne lærer at have overblik, så de vil være bedre rustet til at tage hensyn i trafikken og passe på sig selv og andre.

Gå til materialet

Pedalkræfter i fremtidens by - Verdensmålene

Eleverne skal i gang med at skabe den fremtidige cykelby, og skal på baggrund af research på verdensmålene diskutere, hvordan jeres by ville kunne se ud som fremtidens cykelby.

Gå til materialet

Projekt musikvideo - ”Hold den nedern”

Med udgangspunkt i teksten og lydfilen til kampagnesangen ”Hold den nederen” skal eleverne i grupper skabe den kampagnevideo/musikvideo, som de synes passer til teksten.

Gå til materialet

På cykel gennem tiden

Læs og lær om cyklens historie i Danmark og vores unikke cykelkultur.

Gå til materialet

På cykel gennem tiden

Læs og lær om cyklens historie i Danmark og vores unikke cykelkultur.

Gå til materialet

På cykel gennem tiden

Læs og lær om cyklens historie i Danmark og vores unikke cykelkultur.

Gå til materialet

Sikker skolevej

Hjælp Cylle med at komme sikkert i skole. Opgaven giver anledning til en snak om, hvor man som cyklist skal se sig rigtig godt for.

Gå til materialet

Spænd hjelmen

Lav en sjov voxpop og få eleverne til at grine lidt af deres egne ofte dårlige undskyldninger om manglende cykelhjelm på hovedet. Måske en sjov fælles oplevelse kan plante et kim, så eleverne måske af egen vilje beholder eller sætter hjelmen på hovedet.

Gå til materialet

Tour de ABC

Mål: planlægge, designe og gennemføre undersøgelser og eksperimenter med udgangspunkt i åbne og lukkede opgaver.

Gå til materialet

Zoom ind på færdselsreglerne - indskolingen

Eleverne opnår grundlæggende viden om færdselsreglerne for cyklister og lærer at manøvrere cyklen rundt og fx at kunne orientere sig bagud og til siderne samt give tegn.

Gå til materialet

Zoom ind på færdselsreglerne - mellemtrinet

Eleverne lærer at færdes sikkert i trafikken både i kendte og ukendte områder. Eleverne skal lære, hvilke regler der gælder for cyklister, og hvordan de kan være med til at nedsætte risikoen for uheld for sig selv og andre trafikanter.

Gå til materialet

Zoom ind på færdselsreglerne - udskolingen

Eleverne skal lære at færdes sikkert og ansvarsfuldt i trafikken. Eleverne opnår indsigt i og forståelse for deres egen og andre trafikanters ageren i trafikken samt forstår deres medansvar i trafikken.

Gå til materialet

Se også

FAQ

FAQ

Hvor, hvordan, hvornår og hvis nu? Få svar på hyppigt stillede spørgsmål om Alle Børn Cykler.

Læs mere

Til lærere

Principia i Skolen med HF Christiansen

Bestil et klassesæt af mountainbikes, kom afsted på to dages MTB-kursus på Slette Strand - Danmarks bedste MTB-kursussted og giv dine elever en god og sjov måde at samles om en fysisk aktivitet på.

Læs mere